2014-03-07

Himoja ja luopumisia

Täällä Fuerteventuralla on ollu suoraan sanottuna kylmä. Mutta se, mitä minä pidän kylmänä, voi olla jollekin ihan lämmintä. Meidän asiakkaatkin kommentoi, että tää ilmasto sopii heille, koska ei ole liian kuuma. Minulle taasen sopii ihan hyvin se, että hiki valuu pitkin selkää. Meitä on niin moneksi. Joka tapauksessa oon itse saanu tehdä kaikkeni pysytelläkseni lämpimänä. Uuden vuoden jälkeen alko viileet kelit ja on ollu pilvistä, sateista, tuulista. Kovimmassa käytössä työvaatteista on ollu huppari ja tuulitakki. Pitkiä housuja on ollu pakko käyttää joka päivä. Iltaisin olen verhoutunu tikkitakkiin, pitkiin saappaisiin, huiviin ja hansikkaisiin ja yöllä oon nukkunu lämpökalsarit jalassa ja pitkä fleecepaita päällä neljän huovan alla. Villasukat jalassa tietenkin koko ajan sisällä ollessa! Teetä on kulunu litrakaupalla. Täällä talot on vanhoja kivitaloja ja niissä ei tosiaankaan ole mitään kunnollisia eristyksiä, joten joskus tuntuu jopa, et sisällä on kylmempi kun ulkona. Täällä on myös tosi kosteeta ja sisällä on vaikeeta saada pyykkejäkään kuivamaan. Niinpä oonkin mitä suurimmissa määrin tyytyväinen siitä, että kesä osoittaa täällä jo saapumisen merkkejä. Viime viikolla oli tosi lämpimiä päiviä ja pääsin ottamaan aurinkoa. Viime viikon keskiviikkona mulla oli vapaapäivä ja olin meidän talon katolla taas makoilemassa. Torstaina hotelleja pyörällä kiertäessä olin jopa lyhythihanen paita päällä, mikä on jo melkonen saavutus. Ja lauantaina olin meriretkellä ja oli ihana aurinkoinen päivä ja sain Loboksen saarella paistatella rannalla auringossa – tosin kyl ihan työvaatteet päällä, mut kummiskin. Mut nyt tällä viikolla on taas tultu jotain takapakkia. Pari päivää ollu hirmusen kylmä tuuli. Mut lauantaiks ois taas luvassa lämmintä keliä. Toivotaan, sillä oon taas menossa meriretkelle.

Kylmyyttä vastaan oon taistellu myös saunomalla. Aloin tuossa vuodenvaihteen jälkeen käymään läheisellä kuntosalilla zumbassa. Se on aina kolme kertaa viikossa ja parhaimmillaan oon ollu paikalla joka kerta. Mullon jo toinen 10 kerran kortti menossa ja siitä on enää 1 kerta käyttämättä. Ja meinasin, et kerkiin vielä ostaa yhen 10 kerran kortin, kun onhan tässä kautta vielä reilu 5 viikkoa jälellä. Mut mikä parasta, siellä salilla on saunapäivät aina samana päivänä kun zumbakin ja oonki ottanut tavaks käydä saunassa zumban jälkeen. Siel on ollu taivaallista lämmitellä oikeen luita ja ytimiä myöten. Sauna on ollu mulla ja kollegalla melkeen privaattikäytössä, koska monesti siellä ei oo samaan aikaan ollu ketään muita. Se on periaatteessa sekasauna, ja siksi siel pitää olla sääntöjen mukaan joko uikkarit päällä tai pyyhe ympärillä. Mut nyt siellä on alkanu käymään yks unkarilainen nainen, joka haluu ehdottomasti maata siellä alasti. No ihan vapaasti...

Kun tammikuussa paukkui pakkaset (ei nyt ihan oikeesti, mut siltä se välillä tuntu, kun kyhjötti kotona viltin alla ja koitti lipittää teetä, et pysys lämpimänä)  niin piti turvautua kaikenlaiseen, kuten esim. herkkujen syömiseen, jotta sais jotain mielihyvähormoneja jylläämään. Suklaakeksejä, Oreo-keksejä, muffinsseja, suklaata, lähileipomon omenapiirasta... kaikkee näitä rupes kulumaan jo ihan liikaa. Pizzaakin tuli syötyä ainakin kerran viikossa. Joten ennen helmikuun alkua tein päätöksen, et nyt tää loppuu. Päätin alottaa himottoman helmikuun (heh, nää sanat vaan sointu niin hyvin yhteen). Eli tammikuun viimesenä päivänä tuhosin (syömällä) kaapista kaiken epäterveellisen ja sit alotin tiukan kurin. No, muuten söin kaikkee aika vapaasti, mut en syöny koko helmikuun aikana yhtään karkkia, suklaata, keksiä, kakkua enkä mitään muutakaan imelää, enkä pizzaa.

Vuoden ensimmäisen päivän pizza!
Juustokakku

Jossain tuossa helmikuun lopulla sain sit uuden päähänpiston. Paasto! Ajatus tuli oikeestaan siitä, kun täällä katolisissa maissa vietetään näin helmikuun lopulla / maaliskuun alulla karnevaaleja. Ne ovat kevään alun juhla, mutta samalla niitä vietetään ilonpitojuhlana ennen paastoon laskeutumista, joka taas on perinteisesti ennen pääsiäistä. Aloin miettiä, et millastahan se ois paastota kerran elämässään. Ja sen kummempia asiaa pähkäilemättä päätin kokeilla. Eihän mulla mitään varsinaista tietoa paastosta ollut, joten netistä sit lueskelin, et mihin tässä oikeestaan oon ryhtymässä. Paastojakin on niin erilaisia. Osa niistä on ihan ihmisten omia laihdutusyrityksiä. Jotkut jopa lopettavat kaiken kiinteän ruoan ja käyttävät vain nestettä paaston ajan. Ei mulla ollu ajatus mihinkään näin radikaaliin ryhtyä ja itse asiassa mun paaston ei edes tarkoitus ole ollakaan mikään laihduttava. Joten perehdyin sit tarkemmin näihin uskonnollisiin paastoihin eli katoliseen ja ortodoksiseen. Pääsiäistä edeltävä suuri paasto on uskonnollisista paastoista tärkein, mutta katolisilla ja ortodokseillakin on siinä eroja. Katoliset lähinnä rajoittavat syömisen määrää  syömällä yhden ison aterian päivittäin ja muutaman pienen aterian ja lisäksi lihan syöminen on kiellettyä tiettyinä päivinä. Ortodoksit paastoavat voimakkaammin. Paastonaika kestää 49 päivää ja tänä vuonna se alkaa ensi maanantaina 3.3. ja päättyy pääsiäissunnuntaihin 20.4. Ortodoksit eivät syö paaston aikana lihaa, kalaa (mutta äyriäiset ovat sallittuja), maitotuotteita, munia ja öljyä (mutta kasvirasvat ovat sallittuja lukuun ottamatta oliiviöljyä). Muutenkin tietysti kaikenlaista mässäilyä ja ylipäänsä yletöntä huvitteluakin pitää välttää ja alkoholin nauttiminen on kielletty. Päädyinkin tähän ortodoksiseen paastoon ihan sen vuoksi, että olen menossa kesäksi Kreikkaan (en paljasta vielä sen tarkemmin kohdetta, koska sitä ei ole vielä virallisesti julkistettu) ja jotenkin tämä tuntui hyvältä Kreikkaan menon valmistautumisriitiltä.

Miksi sitten ylipäänsä paastoan? No suoraan sanottuna, se oli pääasiassa hetken päähänpisto, ja sellaisistahan mulla yleensä monetkin suuremmat ideat saa alkunsa. Mut nyt tarkemmin ajateltuna oikeestaan pidän tätä tavallaan semmosena kehon puhdistamisena. En usko, että tämä paasto mitään hirveen terveellistä on. Tässähän jää monet proteiinin lähteet syömättä, ja toisaalta tulee syötyä paljon hiilihydraatteja. Mut mä en kyl ikinä ookaan perustanu mistään hiilarivillityksistä vaan oon vetäny leipää ja pastaa kaksin käsin. Mut aion syödä paljon kasviksia, ja olenkin lastannut jo jääkaappiin valmiiks porkkanaa, kesäkurpitsaa, tomaattia, paprikaa, sipulia ja sieniä. Ostin myös papuja, ja kasvimargariinia leivän päälle. Mut mä tuun varmana kaipaamaan ennen kaikkea juustoa ja kalaa. Lihaahan mä en syö muutenkaan, joten se ei tuota ongelmia. Mut juusto... tää paastoominen tarkottaa sitä, et en koko loppuaikana täällä ollessa saa enää syödä tän saaren hyviä vuohenjuustoja. Ja se jos mikä on mulle luopumista! Varmaan kaipaan myös maitoa, jugurttia ja kananmunia. Mut oikeestaan tuo luopuminen onkin mulle toinen tärkee syy paastota. Haluan testata itteeni, et miten pystyn luopumaan mulle tärkeistä asioista ja rajoittamaan mielitekojani. Yleensä jos mä jotain päätän, niin sen myös pidän, joten en kyl epäile hetkeekään, ettenkö sais tätä paastoo pidettyä. Tää on mun oma hengen koetus ja siirtymäriitti.

Nämä herkut (perunamunakas, vuohenjuusto) jäävät loppukauden ajan haaveeksi vain...
Näitä herkkuja (perunoita, riisiä, sieniä, äyriäisiä, leipää) voin syödä jatkossakin!

Oikeestaan mä mietin monestikin sitä, miten riippuvaisia me ihmiset ollaan monista asioista. Enkä tarkota nyt pelkkää ruokaa. Yks asia on esim. netti ja tämä niin muodikas some. Minkä takia lomallekin mennessä yks tärkeimpiä asioita on se, miten hotellissa toimii netti?! Minkä takia nykysin hotellien vastaanotot pursuaa ihmisiä, jotka räplää kännyköitään ja kannettaviaan (siis vastaanotoissa siksi, et siellä on yleensä hotelleissa ilmanen langaton netti)? Ja vielä pahempaa, kun näkee pariskuntia ja seurueita ravintoloissa, ja kaikki istuu tuijottaen omaa mobiililaitettaan sanomatta sanaakaan toisilleen. Joskus mun tekis mieli sanoo hyvästit koko netille ja somelle, mut tunnustan – olen itsekin liian riippuvainen. Onneks oon kuitenki saanu luovuttua televisiosta. Ennen olin senkin orja ja tallensin digiboksin kovalevylle varmaan yli kymmentä eri sarjaa, joita sitten monesti viikonloppusin katselin, jos viikolla ei kerinnyt. Mut näin opasaikanani eli n. 2,5 vuoden aikana oon television avannu muutaman kerran. Vuosi tästä ajasta on mennyt niin, ettei mulla edes ole ollu televisiota kämpillä. Eikä ole tehny tiukkaakaan. Muissa kohteissa mulla on ollu nettiyhteys kotona, nyt ei oo sitäkään. Ja hyvin oon selvinny. Ehkä joskus vielä pidän jonku netittömän kuukauden, mut toisaalta töissä kummiski tarvii nettiä koko ajan. Ja kun jostain pitää kummiskin uutisia seurata, kun ei oo televisioo. Toisaalta oon aika huono seuraa mitään uutisia ja en oikeestaan seuraa juuri Suomen uutisia. Täällä en oikeestaan oo seurannu paikallisiakaan uutisia, koska en oo löytäny siihen sopivaa keinoa, koska en puhu espanjaa (paitsi et oon kyl oppinu aika paljon tänä talvena!) Mitä mä sit vapaa-ajalla teen? Tähän pitäs ehkä vastata, et millä vapaa-ajalla... hah! Mut no joo, on sitä vapaa-aikaa jonkin verran ja iltasin tosiaan oon zumbannu ja saunonu, joskus käyny ulkona syömässä ja sit oon kokkaillu ja lukenu. Luin (vasta nyt) Elizabeth Gilbertin kirjan Eat Pray Love, ja se antokin paljon ajateltavan aihetta omaan elämään. Nyt aloin lukee Victoria Hislopin Saari-kirjaa, joka kertoo Kreikan tärkeimmästä spitaalisten siirtolasaaresta, Spinalongasta. Siinä kirjassa oon tosin vasta ihan alkumetreillä.

No nyt tää mun juttu poikkes taas jo vähän sivuraiteille. Oon näköjään tämmönen höpöttäjä kirjotttaessanikin. Viime sunnnuntaina, kun toin lentokentältä asiakkaita hotellille, niin yks asiakas sano, et sinähän ootkin puhelias opas. Ja olin varmaan just puhunu normaalia vähemmän bussissa! Asiakas sano, et joku opas oli joskus sanonu alkuun muutaman sanan ja sit oli istuttu loppumatka hiljasuuden vallitessa. Ilmeisesti se oli sitten hyvä asia, et puhuin enemmän. Enkä mä ees puhunu ihan koko reilun puolen tunnin matkaa J Tää asiakas sit veikkaili, et oisin Itä-Suomesta. Kuulemma puhekin viittais sinne. No, ei kai sitä juuriaan voi peitellä, etenki jos on pohjimmiltaan tämmöne kiero savolaenen.

Eikun mukavata maaliskuuta (kalo mina!), paastonaikaa ja pääsiäisen odotusta kaikille! Mun on ollu tarkotus kirjotella myös mun parin viikon takasesta reissusta Las Palmasiin, Gran Canarialle, mut katsotaan, miten taas kerkiän. Ja sit aattelin pitää semmosta paastopäiväkirjaa siitä, miten mun tahtojen taisto edistyy.


Hasta la proxima!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti