2012-04-06

Koh Racha Yai

Tässä muutama viikko takaperin mun kaveri Emmi Suomesta oli täällä. Kun mulla sattui olemaan yks tuplavapaa (toinen koko kautena!) niin lähdettiin yön yli reissulle Racha Yain (tai Raya Yain, ihan miten vaan) saarelle. Lähtö oli aamuvarhaisella täältä Karonilta. Ja siis tuo aamuvarhainen mulle on kello kahdeksan aikaan J Tässä kohti vois kyllä todeta et näitten aamuherätysten suhteen oon petrannut ihan hirveesti! Nimittäin ennen mulle teki tuskaa keretä töihin ees yhdeksäksi ja monesti se töihinmeno venähtikin puol kymmenen, kymmenen paikkeille (ups!). Mut täällä en oo nukkunu kertaakaan pommiin, vaik monesti on pitäny olla duunissa jo kaheksalta ja pahimmillaan jopa puol seittemältä! Mut no tää ei nyt sit liittynyt tähän saarireissuun, mut tulipahan vaan mieleen... J

Olin buukannu venekyydit Raya Diversilta ja heidän auto tuli meidät hakemaan Karon Sea Sands hotellilta ja vei Chalongin satamaan. Siellä päästiin ison paatin kyytiin ja mentiinkin heti keulaan varaamaan parhaat auringonottopaikat. Matka saarelle kesti puoltoista tuntia ja isolla veneellä kyyti on tosi tasasta eikä pahemmin keinuta. Koko matka sit köllöteltiin siinä keulassa pyyhkeiden päällä ja otettin aurinkoa tuulen vaan suhistessa korvissa ja vilvoittaen mukavasti. Kunnon arskavoidekertoimet oli tietenkin pinnassa!

Chalongin satamassa
Kokka kohti Racha Yaita!
Saaren rantaan ei pääse isolla veneellä joten jouduttiin hyppäämään pitkähäntäveneeseen eli lonkkariin eli merten formulaan, jolla päästiin rantautumaan. Ensimmäisenä mentiin Rayan toimistolle ja hoideltiin maksuvelvollisuudet pois ja sit yksi Rayan tytöistä lähti näyttämään meille tietä meidän majoituspaikkaan. Olin buukannut meille bungalowin Raya Resortista, koska olin kuullut et se on mukavampi ja kivemmalla paikalla kun toinen bungalow-kylä Raya Father. Bungalow maksoi 1200 bahtia per yö eli siitä tuli sit 15 euroo per nenä. Ihan ok. Kovin kummonen varustus niissä ei ole: parisänky (moskiittoverkolla varustettuna !), kattotuuletin, pöytä, verannalla pöytä ja kaks tuolia, wc + suihku, josta tulee vaan kylmää vettä. Mut mitäpä sitä sen kummempia siellä nyt tarviiskaan.

Meidän bungalow
Ihan meidän bungalowin vieressä oli näköalapaikka, josta oli upeat maisemat Patok Baylle
Patok Bay
Käytiin ihan ekana Raya Resortin ravintolassa syömässä. Saatiin pöytä hyvältä merinäköalapaikalta ja siinä ruokaillessa saatiin katsella miten rapuja kipitteli pitkin rantakallioita. Syönnin jälkeen mentiin eka päärannalle eli Patok Bayn rannalle. Heitettiin pyyhkeet ihan vaan hiekalle, koska mietittiin et siirrytään jossain vaiheessa toiselle rannalle. Aikamme siellä aurinkoa otettuamme lähdettiinkin käpyttelemään Raya Resortilta oikopolkua kohti Siam Bayta. Noh... reitti oli ehkä lyhyempi, mut myös huomattavasti kivikkoisempi! Ja meil ei tietenkään ollu ees kenkiä jalassa. No tulipahan vähän jalkapohjia karaistua. Vihdosta viimein päästiin Siaminlahdelle ja täytyy sanoa, et ranta siellä on kyllä aivan mahtava. Ekana istuttiin rannan edustalla olevan Rayaburi-hotellin ravintolaan, ja tilattiin fruit shaket. Ne oli kyl litkuimmat shaket, mitä oon nähny ja hinta oli yli tuplasti sen mitä Phuketissa. Noh, ravintolan yksi tarjoilija, oisko ollu joku manager, kovasti ois halunnut lähtee meille esittelemään hotellin palveluita. Mut me päätettiin, et ei nyt tuhlata meidän hyvää auringonottoaikaa ja sanottiin, et ehkä myöhemmin. Kovasti ne vielä kyseli, et tullaanko sit illalla uudelleen... no ei kyllä tulla niillä hinnoilla :D

Siam Bay - aivan mahtava paikka!
Paratiisiranta
Maailman kallein fruit shake (160 bahtia = 4 euroa :D)

Sit jatkettiin auringonottoa Siam Baylla, ja ranta oli ihanan rauhallinen. Rannan toisessa päässä tosin joku ihme mies teki jotain aerobicvideota. Tai siltä se ainakin näytti, kun sillä oli kamera semmosen korokkeen päällä ja kävi sitä aina säätelemässä ja sit hyppeli ja teki kaiken maailman telemark-hyppyjä ynnä muita hauskoja liikkeitä :D Sit mentiin Emmin kanssa uimaan, ja harrastettiin vähän vesijumppaakin... koitettiin juosta vedessä ynnä muuta kehittävää. Siinä rannalla nähtiin myös käveleviä simpukoita. Kun ne liikku niin niistä jäi semmosia jänniä jälkiä siihen rantahietikolle ja niitä jälkiä risteili hiekassa ristiin rastiin. Tosi hauskan näkösiä!

Simpukan sisällä oli elämää :)
Auringonlasku Siam Baylla
Pitkähäntävene rantautumassa
Simpukoita mönkii sannassa
Sit aurinko alkoi jo laskea ja päätettiin lähtee kävelemään toista reittiä takas kämpille. Se olikin huomattavasti jalkaystävällisempi. Patok Baylla haettiin minimarketista yhet Smirnoff Icet ja jäätelöt ja mentiin rannalle hiekalle istumaan. Siinä sit katseltiin auringonlaskua. Tai no... itse aurinko ei tainnu siihen ees näkyä, mut hienot värit oli kuitenkin taivaalla. Sit käytiin kämpillä suihkussa ja ajateltiin et lähetään kattelemaan jotain ruokapaikkaa ja vähän et tapahtuuko saarella mitään. No, sen verta selvisi, että saarella ei todellakaan tapahdu mitään :D Patok Bayn reggaebaarikin oli kiinni, omistaja oli lähtenyt kai käymään Phuketissa. Työkaverilta Johannalta, joka oli saarella samaan aikaan sukeltelemassa, tuli viesti et hän on Raya Fatherin ravintolassa syömässä ja mekin mentiin sit sinne. Auringonottosession jälkeen huomattiin et nahka vähän punottaa... johtu ehkä siitä kun läträttiin siel meressä niin kauan. Mietittiin et nyt ois ollu aloe vera –hieronta paikallaan, mut saaren hierontapaikat oli jo kiinni joten tyydyttiin sit vaan aloe vera –geeliä itse hieromaan iholle. Kyl se tuntu auttavankin.

Auringonlasku Patok Baylla
Meidän prinsessapeti moskiittoverkolla varustettuna
Mulla paino ilmastoinnista saatu flunssakin tuona päivänä päälle ja oli vähän kipee olo, joten painuttiin sit yöpuulle. Oikeen hieno prinsessapeti moskiittoverkkoineen meillä olikin ja nukuttua sain ihan hyvin. Meidän bungalowin terassilta oli ihan mahtavat maisemat Patok Baylle, rantaan ja merelle. Niitä siinä heti aamutuimaan taas ihasteltiin. Sit lähettiin syömään taas Raya Resortin raflaan ja saatiin sama näköalapöytä kun edellispäivänä. Se oli kuulemma meille varattu J Siinä istuskeltiin aika pitkään ja sen jälkeen siirryttiin rannalle. Mentiin kuitenkin puoliksi varjoon reggaebaarin edustalle, kun edellispäivän jälkeen ei haluttu kärventää itseemme enää sen enempää. Siinä sit köllöteltiin siihen asti kunnes oli aika lähtee hilautumaan Rayan toimistolle ja siitä sit veneelle kotimatkaa kohti. Nyt istuttiin veneen yläkannella katoksen alla. Ja törmäsin siellä pariskuntaan, joka on Finskillä töissä ja olivat olleet Racha Yailla lyhyttä lomaa viettämässä yhden yön verran. Heidän kanssaan siinä sit matkalla tarinoin.

Upea näkymä meidän bungalowin terassilta (bungalow nro. 6)
Kukat kukkivat ja aurinko paistaa - I'm happy :)

Racha Yain saari on kyllä oikea hermoleposaari. Sinne on turha lähtee mitään menoa ja meininkiä etsimään. Rannat siel on todella upeat: turkoosia, kirkasta vettä ja valkoista korallihiekkaa, joka ei edes kuumene ja polta jalkoja. Ja maisemat ovat aivan mahtavat. Paratiisi – ei voi muuta sanoa.

Patok Bay, oikealla Raya Resortin ravintola
Patok Bayn ranta
This is paradise!

1. Mietittiinki että kukahan tuossa bungalowissa asustelee. :) Kävästiin tuolla näköalapaikalla samoihin aikoihin kun sä olit thaimaassa. Tiedä sitten oltiinko samaan aikaan saarella.. Ja tuo Siam Bayn ranta oli kyllä näkemisen arvonen, sillon ku me käytiin siinä niin saatiin olla melkee kahdestaa siellä keskellä päivää.. :)

Tsekkaa ihmeessä munki blogi ja reissu thaimaasta!

Ulukomaille.blogspot.com

1. Me oltiin saarella 15.-16.3., että en tiedä osuttiinko samaan aikaan. Mukava blogi myös sulla! :)

2. Oltiin ! 15.3. lähdettiin päivän reissulle ! Katoinki tossa Siamilla ku oli veneet samassa kohti ku sillon ku me oltiin siellä loikoilemassa ! :--D

3. Niin ja tattista vaan. Katselinkin jo sun blogia reissun aikana muutamaan otteeseen, kiva tämäkin.. :] Itsekkin olen matkaoppaaksi hakenut kouluun, päivölän kansanopistoon ja sitten ammattikouluun, katsotaan nyt tärppääkö! :)

1. Aika hauska yhteensattuma! :) Toivottavasti tärppää noitten opintojen suhteen. Ainahan se on hyvä jos on alan koulutus, vaikka se oikee asenne ja persoona on mun mielestä kuitenkin tässä työssä a ja o. Niin ja tietty paljon hyödyllistä tietoa ja kokemusta saa itse matkustamalla!