2012-08-01

Paleohora kutsuu!

Paleohora, sunnuntai 29.7.

Heräsin aamulla ja tajusin, et en ollu laittanut taaskaan herätystä soimaan. Sitä sattuu mulle nykysin aika usein, mut en kertaakaan oo nukkunu pommiin. Kun meen nukkumaan, niin alan miettii, et moneltakohan pitäs herätä ja sitä laskeskellessani nukahan. Kertoo jotain siitä, miten väsynyt oon iltasin... :/

Heräsin kuiteskin taaskin ihan hyvissä ajoin ja aloin kattomaan viimesiä kamoja kasaan, sillä tänään oli päivä, kun mun oli määrä lähtee Paleohoraan eli tuttavallisemmin sanottuna Palikseen. Päristelin mopolla toimistolle ja siel viel Mervin kans kävin läpi muutamia työjuttuja ennen lähtöö. Sit lentokentälle! Tosin Anu ja Anne tajus sit vasta myöhemmin, et eihän mun nyt ois ihan pakko ollu sinne kentälle lähtee, kun oisin voinu mennä bussiin myöhemmin kyytiin Kato Staloksesta, kun se siitä ohi kuiteskin ajaa. No, eipä mullakaan säteilly aikasemmin, tosin en ollu transferlistoja ees nähnykään, koska olin eilen vapaalla. Ja joka tapauksessa mun piti mennä Mervin kans toimistolle kattoo ne jutut, joten tulipahan taas käytyy Hanian lentokentällä. Eihän siel vielä montaa kertaa oo tullukaan käytyy tänä kesänä :D

Matkalla Palikseen rustasin muistiinpanoja siitä, mitä Anu puhuu. Matkan varrella pysähyttiin Kakopetrossa pikku kuppilassa tien varressa. Kun tultiin perille, lähin Anun ohjeiden perusteella ettii mun kämppää. Se löytykin helposti. Ekan kolme yötä asustelen huoneistohotlassa kivirannan sisämaan puoleisessa päässä. Tää ei kuiteskaan oo mun lopullinen maja, vaan keskiviikkona siirryn asuu Anun kämppään, kun Anu menee Haniaan. Ja lauantai me vietellään siel sulassa sovussa kahestaan, kun Anu tulee takas ja sunnuntaina pääsen siirtyy sit mun lopulliseen sijotuspaikkaan eli yhteen huoneistohotelliin hiekkarannan puolelle. Eli reppureissuelämää! Torstaina meen tosin itekin Haniaan, kun ollaan menos porukalla Mihalis Hatzigianniksen konserttiin ja perjantaina mul on vapaa ja sitä viettelen sit Haniassa.

Mun tän hetkinen kämppä Paliksessa on ihan ookoo, perussiisti yksiö, jos on pikkunen keittonurkkaus ja kylppäri.  Parvekkeelta on talojen välistä näkymä merelle, tällä kertaa Libyanmerelle J Täs partsilla just istuskelen, ja tätä kirjottelen. Hetki sitten vielä aurinko kajasti taivaanrannassa vaaleenpunasena ja kaskaat siritti, mut nyt on jo ihan pimeetä ja kuu vaan mollottaa taivaalla.

Mun kämpän partsi

Kun olin asettautunu kämppään, lepäsin hiukan ja sit Anu jo soittikin ja lähettiin käppäilee pitkin Paleohoraa. Anu näytteli paikkoja: pankit, postin, marketit, rafloja, liikkeitä. Tääl on myös ulkoilmaelokuvateatteri, joka käytiin tsekkaa. Siel on näytöksii ainakin ma, ti, la, su, tai päivät kai vähän vaihtelee. Joka viikko esitetään ainakin Kerro minulle Zorbas. Liput maksaa 5 euroo. Sinne on kyl pakko mennä joku kerta.

Ravintolatarjontaa tääl on ihan kivasti. Käytiinkin Anun kans testaa Third Eye –niminen kasvisravintola, ja voin sanoo, et se oli mun taivas!! Ensinnäkin siel on vaan kasvisruokaa, ja tosi paljon valinnanvaraa. Ja toiseks: listalla oli myös THAIKKURUOKAA!!! Apua, olin ihan innoissani. Syötiinkin massaman currya, missä oli ihan mukavasti potkua. No ei se nyt ihan thaikkutulista ollu, mut krekuruokaan verrattuna ihan toista maata. Veikkaan et tuun vierailee kyseises ravitsemusliikkees useemman kerran täällä oloni aikana. Nytkin jo kuolasin mm. niitten kasvismoussakaa...

Paleohorassa liikennöi myös hevoskärryt

Sit istuskeltiin Skala-baarissa kivikkorannan puolella ja mä join vitamin shock –juoman, jossa oli tuorepuristettua appelsiinia ja vaniljajäätelöö – nam! Paliksessa on tosi rento ja leppoisa tunnelma. Ihan erilaista kun Hanian lomakylissä. Vaik kyl täälläkin nyt kohtalaisesti väkee on, mut silti tunnelma vaan on ihan toisenlainen, jotenkin raukea ja letkeä. Nytkin kun istun tässä partsilla, niin tulee tunne ihan kun nyt vasta oisin löytäny palan toisenlaista, aitoa Kreetaa, mitä en vielä ennen ole nähnytkään. Kuu vaan katselee, mitä tääl puuhastelen, pienoinen leuto tuulenvire käy ja jostain alhaalta hämärästä kuuluu paikallisten ääniä. Valtakunnassa kaikki hyvin J

Illan kajastus kivikkorannan puolella

Paleohora, maanantai 30.7.

Eilen illalla koitin kattoo telkkarista jotain amerikkalaista jännitysleffaa. En ees kunnolla kuullu, mitä ne puhu, kun en viittiny laittaa telkkaria niin kovalle. Ja sit olin viel nukahtanu kesken leffan. Et se siitä töllönkatteluyrityksestä (en oo kolmeen kuukauteen kattonu telkkaria ollenkaan...)

Aamulla söin eilen leipomosta ostamaani leipää (sairaan hyvää!) ja join ananasmehua ja eikun obsaamaan. Lähin käppäilee ympäri Palista. Kävin monien meidän yhteistyökumppaneiden luona ja sit kävin bussiasemalla ostamassa huomiselle lipun Omalokselle. Bussi lähtee 6.15 ja hinta oli 6,40€. Kipusin kirkon vierestä noin 70 porrasta ylöspäin vanhan venetsialaisen linnotuksen raunioille. Kiersin niemenkärjen auringonpaahteessa ja mietin, et AM I CRAZY OR WHAT, kun oon huomenna lähössä patikoimaan Samarian rotkoon semmoset 16 kilsaa tässä n. 40 asteen helteessä... Tuleepahan sit obsattuu, et miten tämmönen rupukuntonen siitä selviää näissä astelukemissa. Pitää käyä tänään illalla hakemassa vähän evästystä reissuun mukaan. Sit kävin myös tsekkaa pari meidän hotellia ja niissä oli tosi ystävällistä henkilökuntaa. Toisella hotellilla luinkin meidän Lomainfo- ja Lomaohjelma-kirjat, ja sain niistäkin paljon hyvää tietoa. Koko päivän siis oon vaan käppäilly ja obsaillu eri paikkoja. Anun näin äsken meidän palvelupisteellä Libyan Princess –hotellilla ja tsekkailtiin vähän tietsikkajuttuja, sähköpostii ja koneelle tallennettuja tiedostoja. Vähän oon viel pihalla, mut eiköhän tää tästä J

Näkymä ylhäältä linnoitukselta alaspäin kylään
Linnoituksella oli kivi, jolla oli kiva virkattu suojus :)

Nyt tulin kämpille suihkuun ja illal mennään Anun kans viel käymään yhellä meidän yhteistyökumppanilla ja sit aattelin käydä ostamas viel laivalipun huomiselle Agia Roumelista Paleohoraan. Agia Roumelin kylästä, mihin patikka päättyy, pääsee vaan paatilla pois, ei maateitse ollenkaan. Ja sit mennään syömään. Pitää varmaan koittaa tankata jotain hiilihydraattia huomista varten. Ja hakee marketista jotain juomista ja kevyttä syömistä huomiselle matkaan mukaan. Wish me luck!

Pahia Ammos, Paleohoran hiekkaranta

Paleohora, tiistai 31.7.

Tää päivä oli mun suuri Samarian valloituspäivä, mut se onkin sellainen juttu, et ansaitsee ihan oman blogipäivityksensä J Eli palataanpa myöhemmin asiaan!

Paleohora, keskiviikko 1.8.

Tänään mun piti muuttaa pois mun väliaikaismajotuksesta. Joten laitoin kamat kasaan ja kävelin aamulla hiekkarannan puolelle yhteen kahvilaan, missä meillä on aina keskiviikkoaamusin meidän palvelupiste. Sit sen jälkeen mentiin Anun kämpille ja käytiin läpi kaikkia tietokonejuttuja, mitä mun pitää tietää. Ja sit kokoustettiin Office Communicatorin välityksellä Hanian ja itäpään tiimien kanssa.

Kokoustelujen jälkeen olikin taas aika päivän urheilusuorituksen! Käppäilin hakemaan ittelleni fillarin Notos Toursilta ja sit eikun menoks! Eilisen Samarian jäljiltä jalat on kohtalaisen kipeet, mut pyöräily sujui kuitenkin aika ookoo. Ainoo ongelma oli se, et tänään on ihan älyttömän tuulinen päivä täällä, ja tuuli meinas välillä kerrassaan viedä mut mukanaan J Pyöräilin Paliksesta länteen päin, ja tarkotus oli lähinnä tsekkailla lähialueen rantoja. Pyöräilin Krios Beachille asti, mihin on täältä joku 10 km netin mukaan, mut musta kyl tuntuu et ei sinne kyl ihan niin pitkä matka ole, veikkaisin jotain 7-8 km. Reitti oli aika hyvin poljettavissa, ei ollut isoja ylämäkiä ja tie kulki aikalailla rantaa pitkin, Kondouran kylän läpi ja matkan varrella oli lampaiden laitumia, vuohiakin näkyi, oliivipuulehtoja ja kasvihuoneita, joissa kasvatetaan tomaattia. Oikein ihanaa maalaismaisemaa! Suosittelen ehdottomasti pyöräretkeä tähän suuntaan. Krioksella kävin vaan tsekkaamassa rannan ja kävelin vähän rantavedessä. Se on pikkukiviranta, mut siel on myös kanttiini ja saa petejä vuokrattua, on suihkut ja pukukoppikin.  Sitten poljin sieltä takasinpäin ja matkalla pysähdyin Grammenon rannalle. Se on niemenkärjen kahden puolin, ja Grammeno campingin edustalla on hiekkaranta ja niemen toisella puolella kiviranta. Siellä kävin uimassa. Siellä oli myös petejä vuokrattavana ja kanttiini myös. Matkan varrelle Grammenosta Paleohoraan jäi vielä Plakakin, Karavopetran, Psilos Volakasin ja Kalamian rantapoukamat, jotka kaikki ovat ihan luonnonrantoja ilman palveluita. Kaikki nämä ovat myöskin kivirantoja. Takasin päin pyöräillessä piti välillä pyöräillä vastatuuleen, huh melkonen urakka! Kotiin kävellessä kävin viel hakemassa marketista juomista, leipomosta leipää ja sorruin ostaa ananastäytepiirasta myös ja sit viel luumuja hedelmä- & vihanneskaupasta. Vähänkö on kivaa harrastaa shoppailua näistä erikoisliikkeistä! J

Krios beach
Krios beachillä 2 rantapetiä + varjo 6 €
Grammenon niemimaa, hiekkarannan puoli
Heilläkin oli kiire Grammenon rannalle :)
Karavopetron rantaa reunustavat jännät kivimuodostelmat
Psilos Volakasin mukava rantapoukama

Paleohora vaikenee nyt, mutta huomenna on taas urheiluntäyteinen päivä... Anidrin kylä ja rotko odottavat ja niitten jälkeen Gianniskarin ranta. Ja sieltä vielä patikka takas Palikseen. Mut just nyt en jaksa edes ajatella koko asiaa, siis patikointia tässä paahtavassa helteessä näillä kipeillä jaloilla. Täytyy sanoo, et tän jälkeen on kyl obsattu!! Ja tänään tarjouduinkin tekee lauantaina duunia Haniassa. Tää Palis käy liikaa mun kunnon päälle :D Mut huomenna iltapäivällä otan bussin Haniaan, ja siellä odottaa Mihalis Hatzigianniksen konsertti!! Jee! Ja perjantaina mul onkin sitten vapaapäivä, jonka varmaan vietän ihan lepäillen, enkä ainakaan kävele, patikoi, pyöräile, enkä harrasta mitään muutakaan kuntoiluun viittaavaakaan J

Kali nihta! Hyvää yötä! xxx

1. Paleohora alkoi kiehtoa!Pieni rauhallinen paikka,jossa vois vain viettää lomaa ilman turhia kiireitä.

2. Tää on aivan ihana paikka! Aidompi kuin kuin esim. Hanian lomakylät, mutta silti kaikki riittävät palvelut on ja etenkin tavernatarjonta tosi hyvä. Ja lähiseuduilla voi liikuskella kävellen, pyöräillen tai autoillen tai vaikkapa laivalla, joten tekemistäkin riittää. Nyt sanon kaikille, et tulkaa ihmeessä tänne!! :)