2014-03-21

Paastopäiväkirja 7.-21.3.

Mitä siis oon syöny vai oonko syöny mitään?! Välillä tuntuu kuin tämä paastoruoka ei ees täyttäis ja sais olla koko ajan syömässä. Kaikenlaisia mielitekoja on. Niistä suurimpana juusto. Ja on mulla ikävä kananmuniakin ja muita maitotuotteita. Mutta oon onneks löytäny jotain korvaavia juttuja, kuten soijatuotteet. Oonkin alkany juomaan soijamaitoo ja syömään soijajugurttia. Monet soijamaidot on tosi makeita ja ei oikein hivele mun makunystyröitä, mut nyt löysin yhen, joka ei oo makee: Gerblen Bio Natural soijamaito. Soijajugurtteja ei oo kovin suurta valikoimaa, joko naturalia (joka sekin on makeeta) tai sit jotain hedelmämakuja (ananas, mango). Mut on nää nyt sentäs jo tuonu vaihtelua mun ruokavalioon.

Sit oon syöny tosi paljon hedelmiä: mandariineja, appelsiineja, luumuja, kiwejä, nektariineja ja ananasta. Luin joltain hotellilta löytämästäni Fit-lehdestä, et hedelmät kannattaa syödä hedelminä ja jättää mehut väliin, koska niistä tulee helposti enemmän kaloreita.

Oon hurahtanut myös syömään pähkinöitä. Oon ostanu erilaisia pähkinäsekotuksia ja etenkin mun lemppareita on macadamiapähkinät. Pähkinöissä on tietty paljon energiaa, mut niissä on myös jonkun verran proteiineja, joten nyt kun en syö lihaa enkä kalaa, niin jostain pitää koittaa vähän saada proteiineja. Tietty niitä on soijassakin.

Loppujen lopuksi oon syönyt kyl aika paljon kans riisiä ja nuudeleita. Nuudelit on niin helppo nopsaan keittää. Oon sekottanut niitten joukkoon maissia ja mungopavun ituja. Ja monesti sit teen salaattia nuudelien lisäksi. Riisin kanssa oon kokkaillut kaikenlaisia sörsseleitä lähinnä kasviksista, kuten sipuli, kesäkurpitsa, papria, tomaatti, herkkusienet. Oon ostanu myös kaupan valmiita kastikkeita, kuten tomaattikastiketta ja green curry kastiketta. Viikko sitten löysin yhestä marketista kookosmaitoa ja teinkin pari päivää sitten omaa green currya. Laitoin siihen paprikaa, sipulia ja bataattia, kookosmaitoa ja green curry -kastiketta. Tuli hyvää, vaikka itte sanonkin :)

Koska äyriäiset on sallittu, niin yleensä kun meen ravintolaan, oon syöny esim. mustekalaa. Sitä saa grillattuna (a la plancha) tai renkaina (a la Romana). Oon myöskin syönyt valkosipulikatkarapuja (gambas al ajillo) ja valkosipuliherkkusieniä (champiñones al ajillo). Ja tietty ryppyperunoita (papas arrugadas) mojo-kastikkeiden kera. Aliolin (valkosipulimajoneesin) oon joutunu jättää väliin, kun majoneesissa on kananmunaa. Leipääkin oon vedellyt kaksin käsin kasvimargariinin ja vihannesten kuten paprikan, kurkun ja jäävuorisalaatin kera.

Tänään mennäänkin johonki tapaspaikkaan syömään parin muun suomalaisen oppaan kanssa. Ne on täällä viimesiä päiviä paraikaa, kun niillä loppuu kausi. Meillä on vielä kolme viikkoo jälellä. Vähiin käy ennen kun loppuu! Ja tässä jo on kaikki kaudenlopetushommat käsillä pian ittelläkin ja oon jo alkanu valmistautuu pikku hiljaa lopetukseen. Mut aina se tulee liian äkkiä! Toissapäivänä mulla oli vapaapäivä ja patikoin n. 22 km!! Nii-in, luit ihan oikein. En oo varmaan koskaan eläissäni patikoinu noin pitkää matkaa kerralla. Tosin tää oli ihan semmosta hiekkatietä, jossa ei ollu juurikaan korkeuseroja, joten meni suht helposti, mut kyl se jalkoihin alko sattuu jo noin tunnin jälkeen. Semmonen joku 6 tuntii mulla tais siihen mennä yhteensä, kun välillä tietty pysähyin tankkaamaan ja valokuvia ottamaan ja lueskelemaan reitin varrella olevia opasteita. Mut oon ollu ihmeissäni, kun mulle ei tullu reidet tai pohkeet ollenkaan kipeeks. Lähinnä lonkissa ja nilkoissa tuntuu, ja jonkin verran alaselässä. Jos täs joskus kerkiän, ni kirjottelen lisää tosta mun patikasta. Niin ja en oo siitä Las Palmasistakaan viel kerinny kirjottaa... Mut tää on nyt vähän tämmöstä hektistä tää elämä, kun ei oo kauheesti vapaa-aikaa ja kotona taas ei oo nettiä. Mut ei voi mitään. Palataan taas!

Adios amigos y buenas noches! Besitos xxx

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti