2011-12-16

Eka oma kokopäiväretki ja vapaapäivän viettoa

Tämän viikon tiistaina mulla oli eka oma kokopäiväretki. Pänttäsin tietoja päähäni etukäteen kolmena iltana. Maanantai-iltana meillä olis ollut Buffalo Steak Housen illallinen, jonne kaikki Aurinkomatkojen oppaat oli kutsuttu ja siellä olis päässy tutustumaan kaikkien Buffaloiden vetäjiin, mutta mä sit tunnollisena oppaana jätin sen väliin, koska aavistelin, et siellä olis kuitenki menny myöhään ja sit ois ollu aika orpo olo lähtee vetämään retkee, jos ei ois ollu kunnolla valmistautunut.
Vedettävänä retkenä mulla oli Eteläsaari ja Phuket City. Siinä käydään siis Phuketin saaren eteläisimmässä kärjessä, Wat Chalongin buddhalaistemppelissä, akvaariossa ja meribiologian tutkimuslaitoksella sekä Phuketin pääkaupungissa Phuket Cityssä, missä on vierailu tuoretorilla sekä lopuksi 1,5 h vapaata aikaa. Retki sujui hyvin, eikä mitään isompia ongelmia tullut vastaan. Bussissa kyllä tukeuduin prujuihin, mutta ulko-opastukset olin opetellut ulkoa niin hyvin, ettei papereita tarvinnut vilkuilla. Mut toki voin petrata seuraavaan kertaan ja opiskella vielä lisää. Ja eilen toimistolle tulikin lisämatskua kilpikonnasuojeluprojektista, joten siinäpä sitten opiskeltavaa seuraavaa retkeä varten! Mut kaiken kaikkiaan retki oli ihan onnistunut ja monet asiakkaat sanoivat bussista lähtiessään, että oli kiva päivä. Yhdelle nuoremmalle pariskunnalle olin retkeä myydessäni paljastanut, että olen sitä ekaa kertaa vetämässä ja he sanoivat retken jälkeen, että se ei näkynyt yhtään ja että hyvin meni J Ihan hyvä fiilis siis jäi!
Retkipäivän jälkeen olikin ansaittu vapaapäivä. Olin kovasti pohtinut, et mitä oikein tekisin. Päätin sit lopulta lähtee vähän kiertelemään eri paikkoja. Hyppäsin mopon selkään aamulla joskus puol kymmenen aikaan ja ekaks vein työvaatteita pestäväks läheiseen pesulaan. Täs hotellillakin on pyykkitupa ja siinä eilen pesinkin omia vaatteita. Hinta on 50 bahtia per koneellinen, eli reilu euro. Ja siihen koneeseen mahtuu kyl aika paljon pyykkiä kerralla, jos on vaan saman väristä. Pesulassa pesettäminen maksaa halvimmillaan tässä Karonilla 60 bahtia/kg silitettynä ja 40 bahtia/kg ilman silitystä. Eli siinä suhteessa toi hotellin kone tulee ihan edulliseks, koska mulla oli kyl eilen useempi kilo pyykkiä. Ja kun eihän nyt kaikkia t-paitoja ja alushousuja tarvii ees silittää.
Pesulalta suuntasin sit Karonin ja Katan takakatua eteenpäin mäen yli Chalongiin ja sieltä edelleen orkideafarmille. Se oli oikeestaan sellanen iso kasvihuone, jossa oli vaan hirveesti erilaisia ja erivärisiä orkideoita. Itte en paikalle niin hirveesti lämmenny, mut ehkä se jollekin hortonomille soveltuu :D Sisäänpääsymaksu sinne oli 200 bahtia eli noin 5 euroa ja siihen hintaan sisälty yks orkideaoksa. No sainpahan kukan kämpille. Mulla vaan ei oo maljakkoo niin panin sen muoviseen vesipulloon, et ei kovin esteettistä....
Orkideoita
Lisää orkideoita
Mä orkideoiden keskellä!
Orkideafarmin jälkeen päätin ajaa isoon ostoskeskukseen, Central Festivaliin. Lähin sit ajamaan ja mulla ei ollut ihan kauheen hyvää muistikuvaa, et miten kaukana se on. Ajoin sit jo joltisenkin matkan, kunnes tulin Wat Chalongin temppelille. Siinä kohti sit pysähdyin ja katoin karttaa ja totesin et Centralille olis vielä moninkertanen matka ja vielä tietty pitäs ajaa sieltä takasinkin. Heitinkin sit U-käännökset siinä ja päätin etten jaksa lähtee niin pitkää matkaa ajamaan. Sen sijaan ajoin Chalongin satamaan eli sinne mistä kaikki meriretket lähtee. Heitin mopon parkkiin ja kävelin satamassa, otin kuvia ja heitin sit satamalaiturille pitkäkseni ja laitoin pyyhkeen pään alle tyynyks. Siinä sit makoilin ja paistattelin päivää. Oli ihana päivä, aurinko paistoi ja merituuli vilvoitti mukavasti. Sillä hetkellä kaikki tuntu niin täydelliseltä J Muutenkin oon tykännyt niin paljon olla täällä. Tietty tää ilmasto tekee jo paljon, kun ei tarvii kärsiä kylmästä. Nää lämpötilat täällä on vaan mulle NIIN täydelliset. Et ei voi muuta sanoo, kun että nautin!
Chalongin satamassa
Mä NAUTIN :D
Satamasta lähin ajelee takasin lomarannoille päin. Chalongiin päin aamulla ajellessani oli matkan varrella ratsia, mut poliisit näytti olevan sillon kiinnostuneita vain autoista, ja mua ei onneks pysäytetty. Mun ajokorttihan ei täällä käy mopolla ajamiseen, ja opaskollegat on saanu sakkojakin. Mut on kerran ratsattu, mut poliisisetä vaan vilkas korttia ja sain jatkaa matkaa. Mut joskus poliiseilla on määrärahat loppu, niin sillon paukahtaa sakot. Samaten käy, jos ei oo kypärä päässä, mut lähinnä sakottavat meitä ulkomaalaisia. Kyllähän täällä monet paikalliset ajelee ilman kypärää. Mut silti luin, että Phuketin provinssissa kypäriä käytetään eniten koko Thaimaassa.
Ajelin sit Katalle ja heitin mopon parkkiin. Kävelin vähän ja kattelin, et mitäs kivaa sieltä Katalta oikeen löytyy. Kävin myös tsekkaamassa Katan joogastudion. Siellä on joogatunnit neljä kertaa päivässä aina 1,5 h kerrallaan. Mut aika kalliita nuo tunnit on. Yksittäinen tunti maksaa 480 bahtia eli jotain 11,5 euroa. 10 kerran kortti maksais 3500 bahtia, eli siinä kerran hinnaksi tulis noin 8,40 euroo.  Sit sinne sais kuukauden ja kolmen kuukauden rajattomat kortit, mut veikkaan et mun ei tulis niin paljoo käytyä, et mun niitä kannattais ottaa. Luulen et kävisin ehkä jotain kerran tai max pari kertaa viikossa. Tai ehkä mun kantsii käydä eka vaikka yks kerta tuolla kertamaksulla ja kattoo millasta se on, et innostunko siitä sitten.
Joogastudion jälkeen kävin lounaalla Katalla, paikan nimi tais olla joku Natalie’s. Ja siitä hipsin sitten Katan rannalle. En viittiny vuokrata ees aurinkotuolia vaan heitin pyyhkeen hiekalle ja rupesin siihen makoilemaan. Pari tuntia otin siellä aurinkoo. Enempään en jaksanu auringon alla makoilla, kun siel oli aika kuuma. Sit menin käymään toimistolla kattomassa seuraavan päivän työvuoron ja sen jälkeen ajelin supermarketin kautta kämpille suihkuun.
Kata Yain ranta
Mikäs tämän ihanampaa?! :D
Ihanat pilvenhattarat
Kuuden maissa lähin sit pienelle iltakävelylle. Kävin ekaks Jaspal räätäliliikkeessä mun joulumekon toisessa sovituksessa. Mekko oli jo melkolailla valmis, mut vaati vielä pientä fiksausta helmaan ja olkaimeen. Hitto soikoon, mähän muistin just et tänään voin mekon käydä sieltä hakemassa, sen pitäs nyt olla valmis, iiks! Jaspalin jälkeen käppäilin sivukadulle päin ja olinkin suunnitellut et lakkauttaisin mun varpaankynnet uudelleen. No yhteen paikkaan sit mua houkuttelivat ja kun hintakin oli tosi edullinen, niin päätin kokeilla. Tuolla oli kaikki palvelut 50 bahtia halvemmat kun mitä oon muualla halvimmillaan nähnyt. Otin sit tunnin jalkahieronnan (200 bahtia) ja pedikyyrin (150 bahtia), joka täällä on pelkkä kynsihoito, eli ei ole semmoinen jalkahoito, johon Suomessa on totuttu. Eli nuo molemmat yhteensä tuli maksamaan noin 8,40 euroa plus tipit päälle. Täällähän yleensä suositellaan hierojillekin jätettäväks vähän tippiä. Jalkahierontaan täällä kuuluu myös käsien, hartioiden ja pään hieronta. Eli aika kokonaisvaltainen paketti J Ja kun lakan kuivumisessa kesti ja mulla oli sellaset kengät et jos oisin jalat niihin työntäny niin lakkaukset ois varmaan menny pilalle, niin hierojatyttö lainas mulle vielä omat varvastossunsa ja sano et voin tulla palauttamaan seuraavana päivänä. Et ainakin hyvä oli palvelu!
Hieronnan jälkeen söin vielä illallista yhessä pienessä thaikkupaikassa ja sen jälkeen hiippailin kämpille ja aloin lueskella Phang Ngan retken prujua. Nimittäin eilen sain ens viikon työvuorolistan ja mulla on sit jouluaattona kokopäiväretki Phang Ngan provinssiin. Siellä käydään kumipuuviljelmällä, luolatemppelissä, James Bond –saarella, merimuslimikylässä ja cashewpähkinätehtaan myymälässä. Paluu sieltä menee jonnekin iltakuuteen. Et semmosta ohjelmaa mulle luvassa aattopäivälle. Ja kaiken huipuks se on vielä eka kerta kun lähen vetää tätä retkee, joka on meidän pisin ja rankin retki... Mut ei se mitään! Suunnittelin jo, et pitää hommata tonttulakki sille päivälle retkelle mukaan :D
Joulupäivänä mulla onkin transfer, koska sunnuntai on meidän lentopäivä eli se tietää aikasta herätystä aamulla. Saa nähä millasia työvuoroja sit uuden vuoden aikaan pukkaa. Joulu menee siis mulla ihan töissä, mut ei se mua harmita mitenkään, koska ei mulla täällä oo ees niin joulufiilistäkään. Ei vaikka juuri paraikaakin mun kämpille kantautuu jostain We wish you a merry Christmas –laulu :D Ens viikolla mulla on kuitenkin kivoja juttuja tiedossa, kun pääsen obsaamaan Siam Safarin Elämyssafari-retken, missä pääsee ratsastamaan norsulla. Lisäks siellä käydään pikkunorsujen koulussa, riisiviljelmällä, nähdään vesipuhveleita, tutustutaan paikalliseen kahviin ja kookokseen sekä valmistetaan currytahnaa. Ja sit ens viikolla pääsen kans Kuutti-katamaraanille purjehdusretkelle. Eli mahtavia juttuja tiedossa ja ootan tosi innolla!

3 kommenttia:

  1. Moikka! Tosi kiva blogi!
    Onko sulla minkälainen koulutus takana (Muutakun aurinkomatkojen oma koulutus) kun olen päässyt matkaoppaaksi? Itsellä haaveissa myös oppaan ammatti ja kerran olen jopa onneani koittanut haussa. Kauheasti kiinnostaisi työskennellä Thaimaassa myöskin! :)

    VastaaPoista
  2. Mä oon ylioppilas ja sen jälkeen opiskellut tradenomiopintoja AMK:ssa, mut ne jäi aikonaan opinnäytetyötä vaille valmiiks. Reilut 10 v olin sit töissä vientiassistenttina ja nyt vaihoin alaa totaalisesti ja rupesin oppaaks :) En kyllä kadu!

    VastaaPoista
  3. Aivan upea blogi, Suvi!<3 En vain kauheasti tätä kestä lueskella, koska juttuhan on niin, että näyttäisit elävän keskellä unelmaani. Pidän lukemisen vain harvinaisena herkkuna, sen verran kateelliseksi näistä aina tulen! (Ja muutenkin ankea vuodenaika sen kun käy masentavammaksi :D) Mutta nauti sinä, Suvi, täysin siemauksin, kuten näyt tekevänkin. Toivon, että sulla on aina onni matkassa siellä kaukana! Ja jatka blogia, on tää niin kiva vaan kuitenkin :)

    Terkuin, tanssi-Inka

    VastaaPoista