2011-10-09

Opaskurssi 30.9. - 7.10.

Viime viikon perjantaina lähdettiin siis Finnairin lomalennolla Haniaan. Sieltä bussikuljetus hotellillemme Omegaan, joka sijaitsi Plataniaksessa. Päivä oli Kreetalla aurinkoinen ja koska meillä oli hieman vapaa-aikaa, suunnistimmekin heti rantaan ja sen jälkeen vielä hotellin uima-altaalle. Alkuillasta seurasimme tervetulotilaisuutta läheisessä Drosia tavernassa, jonne jäimme vielä yhteiselle illalliselle. Nautimme monenlaisia kreikkalaisia herkkuja, mm. horiatikia (kreikkalainen salaatti), tsatsikia (jugurttidippi), bourekia (kasvispaistos), kesäkurpitsa- ja juustopalleroita, lihapullia ja jälkiruuaksi kumkvattia jugurtin kera. Palan painikkeena oli talon viiniä ja loppuun tujaus rakia. Aivan mahtava illallinen!

Plataniaksen ranta

Lauantaina meillä oli tiivis päivä hotelli Minoa Palacen kokoustiloissa. Kävimme läpi edellispäivän tervetulotilaisuutta ja lentokenttäkuljetusta. Sunnuntaina lähdimme uudestaan lentokenttäkuljetukselle. Seurasimme oppaiden toimintaa myös itse lentokentällä lähtöselvityksessä.

Yö saapumassa Plataniakseen

Ihania kreikkalaisia ruokia

Maanantaina oli retkipäivä. Ensin osallistuimme Hania tutuksi retkelle, missä kävimme nunnaluostarissa, Elefterios Venizelosin kotimuseossa, Hanian kauppahallissa ja kävelimme pikkukujia läpi Hanian vanhan kaupungin venetsialaiseen satamaan. Vapaata aikaa oli pari tuntia ja se kuluikin siihen kun lounastimme satamaravintolassa. Ylipäänsä viikon aikana huomasimme, että Kreikassa kannattaa varata reilusti aikaa, kun menee ravintolaan. Siellä ei tunneta käsitettä kiire, eikä myöskään käsitettä pikaruoka :D. Illalla lähdimme retkelle Chilimoudoun kylään, joka sijaitsi ylhäällä vuoristossa. Ajelimme kapeita serpentiiniteitä ylös ja matkan varrella oli huikeita maisemia. Perillä söimme illallista maalaistavernassa, jossa soi kreikkalainen live musiikki koko illan. Saimme myös nauttia tanssiesityksistä, ja pääsimmepä myös itsekin porukalla tanssahtelemaan hieman sirtakitanssia :) Se oli tosi kivaa!

Lounaalla Hanian venetsialaisessa satamassa

Tiistaina olikin jännityksen paikka, sillä meidän oli pitänyt valmistaa 15 minuutin esitelmät kukin omasta aiheestaan. Minun aiheenani oli tuliperäinen Kanaria. Olin aloittanut valmistelut jo hyvissä ajoin Suomessa, mutta vielä Kreetallakin hioin tekstiä ja ennen kaikkea kämppikseni Katjan kanssa höpötimme esitelmiämme toisillemme, jotta saimme selville niiden keston. Itse koitin kovasti opetella faktoja ulkoa ja aika hyvin siinä onnistuinkin. Tiistaina sitten ajelimme taas bussissa pitkin Kreetan rannikkoa ja jokainen siirtyi vuorollaan opaspenkille esitelmöimään. Esitelmäni meni loppujen lopuksi hyvin. Iltapäivällä saimme jokainen henkilökohtaista palautetta esitelmistämme ja positiivista palautetta tuli kuin myös kehitysideoitakin. Ainahan on vara parantaa ja tämä oli tietystikin ihka ensimmäinen harjoitus!

Hotellimme Omega Platanias oli tosi siisti ja viihtyisä

Keskiviikkona jakauduimme pienryhmiin ja jokainen ryhmä kävi vuorollaan läpi opastyön eri osa-alueita. Mietimme asiakaspalvelua ja sitä millaisissa tilanteissa oppaat asiakkaita tapaavat. Perehdyimme myös muihin käytännön asioihin, kuten esim. retkilippujen kirjoittamiseen. Illalla Hanian oppaat olivat järjestäneet meille "iltarastit". Suunnistimme pienryhmissä rastilta toiselle pitkin Plataniasta ja Agia Marinaa. Välillä vähän eksyimme, mutta sellaista sattuu oppaillekin :)... Matkan varrella meillä oli erilaisia tehtäviä. Jokaiselle tiimillä oli teemaväri, ja kaikilla tiimin jäsenillä piti olla jotain sen väristä päällä. Meidän tiimin väri oli keltainen ja haimme läheisestä marketista keltaisia muovipusseja, joista teimme erilaisia muotiluomuksia... Suunnistuksen päätepiste oli Atrion hotellin ravintola, jossa söimme yhteistä illallista.

Anni ja minä, tiimistä "Yellow Submarine"

Torstaina pienryhmät jatkuivat ja nyt tutustuimme intranettiin ja hotellitietojen keräämiseen. Tämän jälkeen oli vielä viimeiset henkilökohtaiset loppukeskustelut. Niistä jäi hyvä fiilis. Me Thaimaahan menijät emme vielä allekirjoittaneet sopimuksia, koska odottelemme vielä työlupia. Illalla oli sitten kurssin päätösillallinen Agia Marinan Kouroupis ravintolassa. Iltaan mahtui paljon maukasta ruokaa ja juomaa, jäähyväislauluja, kiitospuheita ja muuta ohjelmaa. Pääsin jopa ohjaamaan porukalle yhden rivitanssin, kun yksi ohjaajistamme pyysi, että voisinko jonkun tanssin heille ex tempore vetäistä. No mikäs siinä, minähän olen aina valmis :D Youtubesta musat kehiin ja niin vain tanssi jengi Cut A Rugia Scooter Leen tahtiin. Yeehaw!! :D Ei sitä tiedä, jos vaikka Phuketissakin ois tulevana talvena rivitanssiopetusta tarjolla... haha :) Illallisen jälkeen kävimme vielä jatkoilla Social baarissa Plataniaksen keskustassa. Saimme sinne alekortit, joilla sai puolen yön jälkeen drinkit puoleen hintaan.

Illallisella Kouroupis ravintolassa

Perjantaina meillä oli sitten vapaapäivä ja se meni lähinnä rannalla aurinkoa ottaen. Kävimme myös porukalla vielä viimeisellä aterialla Drosia tavernassa. Luulenpa, että Kreikan ihanat ruoat ovat tehneet tehtävänsä ja vaaka varmaankin näyttää hieman eri lukemia kuin lähtiessä. Pitänee ottaa tässä kuntoilukuuri ennen Phuketiin lähtöä. Onneksi Phuketissakin on kuntosaleja, joten eiköhän liikuntaharrastukseni jatku sielläkin. Tai oikeastaan melkein pakko, koska siellä on ruoka niin halpaa, että muuten voisi käydä niin, että työvaatteet ois äkkiä liian pientä kokoa :D

Hania sijaitsee Soudan lahdella

Kaiken kaikkiaan kurssi oli hieno kokemus ja porukkamme oli aivan mahtava!! Pian jokainen meistä lähtee omiin kohteisiinsa: Gran Canarialle, Teneriffalle, Fuerteventuralle, Madeiralle ja Thaimaahan neljään eri kohteeseen, mutta toivottavasti joku päivä vielä törmäilemme jossain päin maailmaa.

Loppuviikonloppu onkin sujunut lepäillen ja pyykkiä pesten. Eilen meni koko päivä nukkuessa, enkä ehtinyt edes kauppaan ja jääkaapissakin oli melkein pelkkä valo... Tänään kävin sitten hakemassa vähän täydennystä. Huomenna kutsuu jälleen työt ja muuttoprojektiakin pitäisi taas jatkaa. Edessä siis tiiviit ja työntäyteiset kolme viikkoa ennen maisemanvaihdosta (toivottavasti se työlupa tulee nopsaan, ettei tule mitään viivästyksiä...!!!)