2011-11-08

Helsingissä

Eilen aamulla kello soi klo 4.30. Noin puoli kuuden aikaan lähdin hipsimään kohti matkakeskusta. Kaupunki oli lähestulkoon autio, muutamia hassuja ihmisiä oli liikenteessä.

Kirkkopuiston laidalla

Autio kävelykatu

Kompassi

Joku hörhö


Jyväskylän matkakeskus aamukuuden jälkeen

Helsingin juna lähti klo 6.22 ja mulla oli vaihto Tampereella. Matkalla koitin lueskella Aurinkomatkojen Phuketin materiaalia, mm. lentokenttäkuljetuksista. Mut jossain vaiheessa väsy iski ja nuokuin varmaan jonkun tunnin verran. Perillä Hesassa olin puoli kymmeneltä ja sit kipaisin siitä suoraan Aurinkomatkojen pääkonttorille, joka on nimeltään Happy Landing :)

Mikäs oranssi pallukka siellä seinässä siintääkään... :)


Onnellisesti perillä!

Konttorilla näinkin heti tuttuja naamoja opaskurssilta. Kimmo ja Oskari oli jo kerinny paikan päälle ja Päivikkikin tuli tuota pikaa. Aurinkomatkojen Jukka ja Piia pitivät meille pikaisen briiffauksen. Jokainen sai nipun papereita. Thaimaan päästä oli tullu hirvee kasa paperia, joissa oli jotain selittämättömän näkösiä koukeroita... siis thaikirjoitusta! Siinä se kauan odotettu työlupavahvistus nyt oli. Ja sitten viisumianomuksen liitteeksi tarvittiin myös kaksi värillistä passikuvaa, kopio passin valokuvasivusta ja Aurinkomatkojen saatekirje. Mukaani Aurinkomatkoilta sain myös mun kaks työhametta, jotka olivat jo tehneet reissun Playa del Inglesiin ja takas. Tosi kansainvälisiä hameita siis! :) Jos ei muuta, niin ainakin mul on sitten kaks hametta, mut oishan se kiva joku yläosakin saada... Toivottavasti mun muut työasut on menny Airprolle niin kun piti! Pitäsköhän tarkistella vipusta (=virkapukutoimisto) vielä tällä viikolla...

Sitten me lähdettiin porukalla kohti Royal Thai Embassya. Mä seurasin vain kiltisti paremman paikallistuntemuksen omaavia kollegoita. En varmaan olis itse löytänyt perille ihan niin nopeasti, josko ollenkaan... Lähetystön sisäänkäynti oli tosi huomaamattomasti sisäpihan nurkassa ihan tavallisessa toimistorakennuksessa, kolmannessa kerroksessa. Siellä oli vaan pieni huone, ja yhellä seinällä oli luukku, jonka takana virkailija otti hakemuksia vastaan. Me otettiin vuoronumerot ja mä pääsin luukulle nopeesti ja löin paperit tiskiin. Virkailijatyttö vilkas mun hakemusta ja passia, mä annoin maksun (55 euroa) ja se kirjotti mulle kuitin. Kun tyttö laitto kuittia tiskille, se meinas lähtee lentoon. Mä muistin mun lukemat ohjeet käytöstavoista Thaimaassa ja hymyilin kovasti. Thaimaassa pitää aina muistaa hymyillä joka tilanteessa. Jukka meitä oli hieman varotellu byrokratiasta lähetystössä, mutta kaikki sujui ainakin tähän asti jouhevasti. Ja porukkaa lappas pieneen odotushuoneeseen koko ajan lisää. Monet tuntuu haluavan Thaimaahan ja kummakos se! :) Nyt sitten ristin kädet kyynärpäitä myöten ja toivon, että mun hakemuksessa on kaikki kunnossa. Jos ei ole, niin tulee kuulemma bumerangina takaisin.

Lähetystövisiitin jälkeen hengailtiin kaupungilla Päivikin kanssa. Käytiin ensin Akateemisessa kirjakaupassa kattomassa minkälaisia Thaimaasta kertovia kirjoja siellä olis tarjolla. Itsehän sieltä kurssin aikaan jo pari kirjaa hankinkin. Oskari suositteli Culture Shock -sarjan Thaimaasta kertovaa kirjaa. Sitä ei kaupassa ollut. Päivikki osti sen sijaan historiaosastolta kirjan, jossa kerrotiin koko Kaakkois-Aasian historiasta. Sen jälkeen mentiin Stockalle hankkimaan lentosukkia. Sukkaosaston myyjä sai kaupattua meille polvisukat, jotka on kuulemma tukevat ja sisältävät kaiken lisäks vielä gingko-uutetta. Kaikkea kanssa! Ostosten jälkeen mentiin lounaalle City Centerin äskettäin avattuun Aya ravintolaan, joka oli siis sushipaikka. Siitä olikin aikaa kun oon viimeks syöny sushia. Joskus vuosia sitten oon ittekin yhen kokkikurssin innottamana tehnyt susheja kotonakin.


Helsingin keskustassa

Lounaan jälkeen Päivikki jatkoi matkaa ja mä menin vielä Sokkarille kattelee ihan muuten vaan. Siellä oli jo hirveesti joulukrääsää. Sit tein vielä pakollisen lenkin Ginaan, josta mukaan lähti sormus, rintsikat ja semmonen "toppi"... tai siis se on semmonen topin alla pidettävä toppi... hmm, tosi selkeetä!

Ginan näyteikkuna

Helsingin rautatieasema



Helsingin asemalaiturilla
 Sit juna takas Jyväskylään lähti puol neljältä. Alkumatkasta menin käymään junan vessassa ja sit ku tulin takasin paikalle niin oli joku epätasanen pätkä meneillään ja juna huoju puolelta toiselle. Horjahdin melkein yhen miesmatkustajan päälle. Se onneks istu ikkunapaikalla, muuten oisin varmaan ollu sen sylissä :D No se vaan naureskeli kun mun laukkukin putos olalta siihen sen vieruspaikalle. Mä vaan jotain anteekspyyntöö siinä sopertelin, mut nauratti muakin. Taas oli junanvaihto Tampereella ja perillä Jyväskylässä olin joskus vartia vaille seittemän. Kävin hakee tonnikalapatongin matkakeskuksen Picnic-kahvilasta ja sitä mutustellen käppäilin kämpille. Huh, olin ihan poikki!


Ginasta ostettu sormus, 9,95 €

Jyväskylän kaupunginkirkon iltavalaistus

Tiedon Portti

Alvar Aallon suunnittelema yliopiston päärakennus

2 kommenttia:

  1. On se Jyväskylä vaan viehättävä kaupunki näin ankeana syksyisenäkin aamuna!Ihan haikea olo tulee noita kuvia katsellessa!

    VastaaPoista
  2. .. Työlupa siis taskussa ... ;D
    .. ja jyväskylän valot on kyllä aivan mahtavat .Kauneutta ja valoa pimeän aikaan piristykseksi ...

    VastaaPoista