2011-11-18

Maalla ja merellä

Tänä aamuna ei ollut kello herättämässä. Tänään on eka päivä, kun on hieman vapaata! Mulla ei tosin ole mitään suunnitelmia, muuta kun että halusin nukkua pitkään :)

Keskiviikkona oli lähtö kahdeksan jälkeen hotellilta ja minibussi vei meidät ensin Chalongin huvisatamaan. Sieltä hypättiin pikaveneeseen ja hurautettiin noin puolen tunnin matka Raya Yain saarelle. Normaalisti saariretki tehdään isommalla paatilla ja matkaan menee noin 1,5 tuntia, mut meillä oli vähän special-ohjelma. Saarella Raya Diversin Mika kertoi meille toiminnastaan ja valotti meille heidän retkitarjontaa, joka onkin todella laaja. Jokaiselle löytyy jotakin! On saariretkeä, snorklausretkeä, sukelluskokeilua, sukelluskurssia, sukellusretkeä, yötä paratiisissa jne. Tietopläjäyksen jälkeen lähdettiin sitten kokeilemaan ihan käytännössä. Mä olin ilmottautunut snorklaukseen, eli eikun rantaan räpylät ja maski kourassa! Ensin musta tuntu, et enhän mä uskalla ees päätä laittaa sinne veteen ja tuntu et heti menee korvat vettä täyteen. Mut sit se lähti siitä sujumaan ja totesin, et eihän se ees mitään vaikeeta ollut! Siinä vaa polski menemään, ja suolainen merivesi kannatti tosi hyvin, et periaatteessa käsillä ei tartteis tehä mitään. Pinnan alla näkyi paljon erilaisia kaloja, mm. värikkäitä papukaijakaloja ja raidallisia kersanttikaloja. Siinä aikamme snorklailtiin ja sehän oli ihan kivaa! Vois kokeilla uudestaankin ja uskon, et lähen vielä Rayan snorklausretkille mukaan, koska me oppaathan päästään niille ilmasiks. Tietty sen takia, et se on Raya Diversin antama etu yhteistyökumppanille ja myös siksi, että osataan sitten meidän asiakkaille myydä retkiä paremmin, kun tiedetään mitä siellä tarkalleen ottaen tapahtuu.

Raya Yain Patak Beach

Tunnelma saarella oli rauhallinen aamutuimaan
Suurin osa meidän porukasta teki sukelluskokeilun ja muutama kokeneempi meni sitten ihan hupisukellukselle. Merenalaisen elämän tutkimisen jälkeen meillä oli lounas upean Racha hotellin ravintolassa noutopöydästä. Ruoka oli tosi hyvää. Jälkkärinä oli hedelmiä ja pääsinkin nyt maistamaan lohikäärmehedelmää, jonka hedelmäliha on valkoista ja siinä on ihan pieniä mustia siemeniä. Hurjasta ulkonäöstään huolimatta maku on tosi mieto.

Thaimaassa on tarjolla monenlaisia hedelmiä

Lounaan jälkeen Mikaela Raya Diversilta kertoi meille vähän Raya Sailingin palveluista. Eli hehän tekevät päivä- ja iltapurjehduksia katamaraanipurjevene Kuutilla. Todennäkösesti parin viikon sisällä päästään sitäkin testaamaan. Sit me lähettiin saarikävelylle. Käveltiin ensin päärannan eli Patak Beachin läpi ja toisella reunalla noustiin polulle, jonka varrella nähtiin mm. varaaneja. Jos gekot on mukavia ja lepposia pikkuotuksia, niin nää oli jo ihan eri kaliiberia. Mut ne liikkuivat tosi hitaasti ja lähinnä kököttivät paikoillaan ja lipoivat kieltään.... Kuulemma niitten puraisu voi olla vaarallinenkin, siis hoitamattomana. Matka jatkuin toiselle rannalle, joka oli ihan autio meitä lukuunottamatta. Siellä tosin oli ravintola, mut kausi on vasta täälläkin aluillaan. Saarella ylipäänsä rakennettiin tosi paljon ja itse asiassa sillon aikoinaan kun Raya Diversin perustajat on saarelle tulleet, niin ovat asuneet teltoissa! Ja saarella ei ollut sillon ees mitään teitä.

Mun uus lemmikki

Aurinkomatkojen jengiä Raya Yailla

Hiekka Rayan saarella oli aivan mahtavaa. Se oli sitä kuuluisiaa valkeaa hiekkaan, niin pehmeetä jalalle, mut silti semmosta kiinteää ja tiivistä, ja parasta oli et se ei polta jalan alla yhtään, vaan siinä kärsii kävellä hyvin paljasjaloin. Ja vesi näytti ihanan turkoosilta. Siis oikea paratiisi! Nyt alan ymmärtää, miksi näitä Thaimaan pikkusaaria sanotaan paratiisisaariksi... Kuulemma verenpainekin laskee, kun tulee Rayan saarelle, eikä ihme! Sen verran leppoisaa meno on :)

Iltapäivällä sit mentiin pikaveneellä takas Chalongiin. Veneeseen pääsy oli pikkusen haasteellista kun ponttoonilaituri heilu ees sun taas, samaten itse vene. Laiturilla kävely muistutti lähinnä surffaamista. Mut asiakkaat tuodaan kyllä aina isolla paatilla, joka jää parkkiin kauemmaks, ja sit saareen siirrytään pitkähäntäveneillä, jotka pääsee lähelle rantaa. Eli nou hätä! Chalongissa käytiin viel Rayan toimistolla ja saatiin Rayan T-paidat.

Sit meillä jäikin ilta vapaaks, mut päätettiin Kimmon ja Lauran kanssa käyttää se hyödyllisesti ja pärtsäiltiin mopoilla Kata Beachille ja käytiin tutustumassa neljään hotelliin. Tosi hulppeita hotelleja olikin ja oma suosikkini niistä oli Andaman Cannacia, jossa oli tosi yksilöllinen fiilis ja moderni ulkonäkö. Ja ylempien kerrosten ikkunoista aukesi aivan mielettömän upea näköala. Kyllä kelpaisi lomailla täällä! Ylipäänsä hotellit täällä on tosi tasokkaita, vaikka toki täälläkin löytyy majoitusta eri budjeteille. Tällä Katan reissulla mulle alko pikkusen jo hahmottua tuo Kata Beachin alue ja mopoonkin sain jo paremmin tuntumaa. Kyllä se siitä! Katan reissun jälkeen tuotiin mopot kämpille ja mentiin läheiseen paikallisravintolaan nimeltään Elephant. Se oli siisti, palvelu ystävällistä ja hinnatkin edulliset. Mietittiin, et voitas ottaa se meidän kantikseksi :)

Eilen sit oli lähtö aamuyhdeksän aikoihin obsaamaan retki, joka suuntautui Phuketin eteläosiin ja Phuket Cityyn. Retken ohjelma olikin tosi monipuolinen. Ensin ajettiin Phuketin eteläkärjen näköalapaikalle, missä on myös kuninkaan kunniaksi rakennettu majakka. Siellä maisemia ihailtuamme suuntasimme Wat Chalongin temppelialueelle. Siellä näimme mm. tupakoivan patsaan (joka tosin oli juuri pössytellyt savukkeensa loppuun) ja lasipallon sisällä muinaisjäännöksen, eli Buddhan solisluun palasen. Sieltä ajoimme Panwan niemimaalle ja kävimme meribiologisen tutkimuslaitoksen akvaariolla ja näimme jos jonkinmoista merenelävää ja tutustuimme myös Turtle Watch projektiin ja nähtiin merikilpikonnia, joita tämän suomalaisten vetämän projetkin nimissä kasvatetaan altaissa ja sitten kun on taattu niiden selviytyminen, päästetään mereen. Luonnossa merikilpikonnien poikasilla on niin paljon vihollisia, että sadasta poikasesta vain muutama elää aikuiseksi asti. Joten tämä projekti on perustettu auttamaan kilpikonnien selviytymistä ja turvaamaan kilpikonnien tulevaisuutta.

Phuketin saaren eteläkärjen maisemia

Wat Chalongin temppelialueella

Buddha-patsaita Wat Chalongissa

Läpinäkyviä kaloja

Viimeinen pysähdyspaikka oli Phuket City, joka on kohtalaisen kokoinen kaupunkin. Ehkä noin reilu satatuhatta asukasta (tarkkaa määrää tuskin kukaan tietää). Phuket Cityn hyvä puoli on se, että se on aito thaimaalainen kaupunki ja sen palveluita ei ole tehty turisteja varten. Ensin käytiin kaupungin tuoretorilla ja viimeinen pysähdyspaikka oli Robinson-tavaratalo, johon voi jäädä shoppailemaan tai sitten oli mahdollisuus lähteä tutkimaan kaupunkia. Vapaa-aikaa oli n. 1,5 tuntia. Me mentiin opasporukalla Robinsonin yläkerran raflaan syömään. Siellä lounas oli edullinen, vaikka muuten tavaratalon hinnat olivatkin aikalailla Suomen tasoa. Jotain merkkituotteita sai ehkä halvemmalla, sillä siellä oli nyt aika paljon alennuksia.

Robinsonin tavaratalon leipomossa on tarjolla myös nakkipullia

Retken jälkeen käväistiin pikasesti toimistolla ja sen jälkeen kämpille suihkuun ja valmistatutumaan iltaan. Meillä oli illallinen Raya Diversin kanssa Chalongissa Skiffer ravintolassa, jota isännöi suomalainen Janne. Hän perehdytti meidät ravintolan vieressä sijaitsevan yrttiöhöyrysaunan ja thaimaalaisen keittiön saloihin. Ilta jatkuin puolille öin asti. Mihinkään jatkoille en jaksanut lähteä, sillä olin ensinnäkin ihan poikki pitkän päivän jälkeen ja toiseksikin flunssainen olo on vaivannut jo muutaman päivän. Mulla on ääni mennyt ja nenäkin tuntuu välillä tukkoiselta. Joten eikun pää tyynyyn ja sammuin kun saunalammpu!

Tänään mulla on siis päivä vapaata ja illalla lähetään obsaamaan FantaSea retkeä. Siellä on odotettavissa illallinen ja upea thaimaalainen show, jossa on mukana mm. tanssia ja elefantteja. Eihän näillä elementeillä voi epäonnistua! :D

Toistaiseksi kaikki on sujunut todella mahtavasti, mutta jotta ette tule liian kateellisiksi, niin kerrottakoon, että kärsin jo monellekin turistille tutuista vaivoista. Ekana yönä hyttyset siis söi mut, ja mulla on käsissä ja jaloissa punasia paukamia (tosin onneksi ne ei kauheesti kutia!) ja jalat mulla on rakoilla ja ihan turvoksissa, joten on taattua et kaikki kengät hankaa. Sit oon jo onnistunut vähän käräyttämään käsiäni ja alaselkää. Niin ja sit vielä tää, et ääni on mennyt, mikä on voimakkaan ilmastoinnin tulosta. Vain turistiripuli enää puuttuu, niin sit ois koko kombo kasassa :D Mut en mä anna tämmösten pikkujuttujen haitata matkaa. Kaikkihan on ihan omasta asenteesta kiinni! :)))

Nyt mä taidan ulostautua täältä kämpästä, etten tuu ihan mökkihöperöks!

1. Hino työ Sinulla ja mainio blogi alussa.
    — menestystä.

2. Noista varaaneista ja gekoista nään varmaan painajaisia-muuten upeita maisemia yms.Pidähän meitä ajan tasalla!

3. Jeps .. en mä Geckoo haluakaan. Tuo mulle Varaani!